Σάββατο 4 Απριλίου 2020

ΤΟ ‘ΝΑ ΧΕΡΙ ΝΙΒΕΙ Τ’ ΑΛΛΟ …
[
συνέχεια]

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.
του ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΡΚΑΔΗ 



pic: Robert Mapplethorpe

Ημέρα δωδεκάτη (03ΑΠΡ20)
Το χθεσινό σημείωμα, δάνειο από άρθρο της  δημοσιογράφου Sonia Shah, αφορούσε στις αδηφάγες και αποικιοκρατικές πολιτικές εταιριών/κρατών/αγορών, σε πλανητικό πλέον επίπεδο, εναντίων της «άγριας φύσης» και την συσχέτισή τους με παρελθούσες, παρούσες και μέλλουσες πανδημίες.
Το σημερινό, είναι επίσης δάνειο-σταχυολόγηση, από ένα εξαιρετικό άρθρο του Άρη Στυλιανού (Καθ. Φιλοσοφίας ΑΠΘ) δημοσιευμένο πριν 4 μέρες στο Documento, και αφορά στα ζητήματα δημοκρατίας που θέτουν οι πολιτικές των «περιοριστικών» μέτρων. Στην ουσία,  ο ΑΣ κωδικοποιεί ένα διάλογο τριών σύγχρονων φιλοσόφων, των Τζόρτζιο Αγκάµπεν, Ροµπέρτο Εσπόζιτο και Ζαν-Λικ Νανσί, με αναφορές στον Αριστοτέλη, τον Πασκάλ, τον Σπινόζα, τον Φουκό και τον Μπαλιμπάρ.
Υποστηρίζει ο ΑΣ… “Υπό κανονικές συνθήκες αυτή η πρακτική της αποµόνωσης και του εγκλεισµού είναι αφύσικη, αφόρητη και απάνθρωπη. Όμως σήμερα μοιάζει η μόνη ρεαλιστική προοπτική µας. Για πόσο χρόνο; Αγνωστο. Κι έτσι αρχίζουν τα δύσκολα. ∆ιότι εµείς οι άνθρωποι δεν είµαστε φτιαγµένοι από µονωτικά υλικά, δεν είµαστε  αποµονωµένες ατοµικότητες, παρά τα όσα πρεσβεύει ένας αγοραίος ακραίος φιλελευθερισµός. Ασφαλώς υπάρχουµε ως άτοµα καταρχήν, ωστόσο τα άτοµα δεν συγκροτούνται ως τέτοια παρά µόνο µέσα από τις µεταξύ τους διατοµικές σχέσεις ή –ακόµη καλύτερα– µέσα από τη διατοµική τους συνάφεια και συσχέτιση, δηλαδή εντός ενός καθεστώτος διατοµικότητας. Τα ανθρώπινα άτοµα συγκροτούνται διατοµικά, δηλαδή µε συλλογικό και µε κοινωνικό τρόπο”.
…“Με αφορµή την εξάπλωση του ιού στην Ιταλία, πρώτος πήρε θέση ο Ιταλός φιλόσοφος Τζόρτζιο Αγκάµπεν στα τέλη Φεβρουαρίου προβάλλοντας µια αρκετά προκλητική θέση: η επιδηµία είναι κατά βάση επινοηµένη και χρησιµοποιείται ως πρόσχηµα για την επιβολή µιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης ή µιας «κατάστασης εξαίρεσης», σύµφωνα µε την ορολογία και τις αναλύσεις του ίδιου του Αγκάµπεν σε πολλά βιβλία του. Συνεχιστής της σκέψης του Φουκό περί «βιοπολιτικής», ο Αγκάµπεν επιµένει να χαρακτηρίζει υπερβολικά τα µέτρα που λήφθηκαν και οδηγούν στην επικράτηση του φόβου και του πανικού, ανοίγοντας τον δρόµο για την επιβολή µιας µόνιµης κατάστασης εξαίρεσης και για την κατάργηση της ελευθερίας προς όφελος µιας υποτιθέµενης ασφάλειας”.
….”Στον Αγκάµπεν απάντησε ο Γάλλος φιλόσοφος Ζαν-Λικ Νανσί τονίζοντας ότι ο πρώτος παραβλέπει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νέου κορωνοϊού, κυρίως τη σηµαντική θνησιµότητα που προκαλεί λόγω της έλλειψης εµβολίου, και υποστηρίζοντας ότι η κατάσταση εξαίρεσης ίσως να καθίσταται πράγµατι κανόνας στον σηµερινό κόσµο της υπερτεχνολογίας και του υπερπληθυσµού µε την αύξηση των ηλικιωµένων και των ευπαθών οµάδων στις πλούσιες χώρες. Ο Νανσί κάνει λόγο για ένα είδος viral εξαίρεσης (βιολογικής, πολιτισµικής, τεχνολογικής) που µετατρέπεται σε πανδηµία, ενώ οι κυβερνήσεις είναι απλώς θλιβεροί παρατηρητές των εξελίξεων.
Τέλος, στη συζήτηση παρενέβη ο Ιταλός φιλόσοφος Ροµπέρτο Εσπόζιτο, ο οποίος υπερασπίστηκε µεν την έννοια της βιοπολιτικής, σε αντίθεση µε τον Νανσί, αλλά έθεσε κάποια όρια αναλογικότητας. Ας δούµε την επιχειρηµατολογία του Εσπόζιτο (σε µετάφραση του Αντώνη Γαλανόπουλου): «Σήµερα κανένας δεν µπορεί να αρνηθεί την πλήρη ανάπτυξη της βιοπολιτικής. Από τις βιοτεχνολογικές παρεµβάσεις σε περιοχές που θεωρούνταν αποκλειστικά φυσικές, όπως η γέννηση και ο θάνατος, έως τη βιολογική τροµοκρατία, τη διαχείριση της µετανάστευσης και λιγότερο ή περισσότερο σοβαρές επιδηµίες, όλες οι τρέχουσες πολιτικές συγκρούσεις έχουν στο επίκεντρό τους τη σχέση µεταξύ πολιτικής και βιολογικής ζωής. Ακριβώς αυτή η αναφορά στον Φουκό πρέπει να µας οδηγήσει στο να µην παραβλέψουµε τον ιστορικά διαφοροποιηµένο χαρακτήρα των βιοπολιτικών φαινοµένων»”.
…”Εδώ ακριβώς εντοπίζεται, κατά τη γνώµη µου (σ.ΓΖ, του ΑΣ), η ουσία αυτού του διαλόγου: στο ζήτηµα της δηµοκρατίας. Υπάρχει δηµοκρατική απάντηση στα βιοπολιτικά ζητήµατα που θέτουν η πανδηµία του ιού και η διαχείρισή της;  Ή η µόνη απάντηση θα ήταν µια τεχνοκρατική διαχείριση –νεοφιλελεύθερη και αυταρχική µαζί– του αιτήµατος για προστασία της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών”;

Μένουμε σπίτι, μένουμε άνθρωποι, μένουμε πολίτες/σες

Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

ΤΟ ‘ΝΑ ΧΕΡΙ ΝΙΒΕΙ Τ’ ΑΛΛΟ …
[
συνέχεια ΙV ]

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.
του ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΡΚΑΔΗ 

Pic: Unknown Creator

Ημέρα ενδεκάτη (02ΑΠΡ20)
Το σημερινό σημείωμα είναι δάνειο. Μια σταχυολόγηση από ένα εξαιρετικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “The Nation”, της δημοσιογράφου Sonia Shah, συγγραφέα του βιβλίου «Pandemic: Tracking Contagions. From Cholera to Ebola and Beyond», Sarah Crichton Books, ΝY, 2015.
“…Όσο κι αν η διαλεύκανση αυτού του μυστηρίου (σ.ΓΖ, της πανδημίας COVID-19)  αποτελεί ζήτημα πρωταρχικής σημασίας, παρόμοιες υποθέσεις μας εμποδίζουν να δούμε ότι η ολοένα πιο ευάλωτη θέση μας απέναντι στις πανδημίες έχει μια πολύ βαθύτερη αιτία: την εντεινόμενη καταστροφή των ενδιαιτημάτων της άγριας ζωής…
Από το 1940 εκατοντάδες παθογόνα μικρόβια έχουν κάνει την εμφάνιση ή την επανεμφάνισή τους σε περιοχές όπου, μερικές φορές, δεν είχαν ποτέ παρατηρηθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του Ιού της Ανθρώπινης Ανοσολογικής Ανεπάρκειας (HIV), του Έμπολα στη Δυτική Αφρική ή του Ζίκα στην αφρικανική ήπειρο. Η πλειονότητά τους (60%) είναι ζωικής προέλευσης. Ορισμένοι ιοί προέρχονται από οικόσιτα ή εκτρεφόμενα ζώα, αλλά οι περισσότεροι (πάνω από τα δύο τρίτα) μεταδόθηκαν από άγρια ζώα.
Ωστόσο τα ζώα δεν φέρουν την παραμικρή ευθύνη. Παρ’ όλα τα άρθρα που, με τη βοήθεια πλήθους φωτογραφιών, υποδεικνύουν ως αφετηρία των καταστροφικών επιδημιών την άγρια πανίδα, (1) είναι λάθος να πιστεύουμε ότι τα ζώα είναι σε μεγάλο βαθμό προσβεβλημένα από θανατηφόρους παθογόνους οργανισμούς έτοιμους να μας μολύνουν. Στην πραγματικότητα η πλειονότητα των μικροβίων ζει μέσα στον οργανισμό των ζώων χωρίς να τους προξενούν το παραμικρό κακό. Το πρόβλημα βρίσκεται αλλού: με την ξέφρενη αποδάσωση, αστικοποίηση και εκβιομηχάνιση προσφέραμε στα μικρόβια τον τρόπο να φτάσουν μέχρι το ανθρώπινο σώμα και να προσαρμοστούν σε αυτό…
Η καταστροφή των οικοτόπων απειλεί με εξαφάνιση μεγάλο αριθμό ειδών, (2) στα οποία περιλαμβάνονται και ορισμένα φαρμακευτικά φυτά και ζώα στα οποία ανέκαθεν στηριζόταν η φαρμακοποιία μας. Όσο για τα είδη που επιβιώνουν, η μόνη τους επιλογή είναι να αρκεστούν στα περιορισμένα απομεινάρια των οικοτόπων που τους αφήνουν οι ανθρώπινες δραστηριότητες. Το αποτέλεσμα είναι ότι αυξάνεται η πιθανότητα στενών και επαναλαμβανόμενων επαφών με τον άνθρωπο, οι οποίες επιτρέπουν στα μικρόβια να εισχωρήσουν στο σώμα μας και, από ακίνδυνοι οργανισμοί, να μετατραπούν σε φονικούς παθογόνους οργανισμούς…
Ο Έμπολα αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2017 αποκάλυψε ότι οι εμφανίσεις αυτού του ιού, του οποίου η προέλευση εντοπίστηκε σε διάφορα είδη νυχτερίδας, είναι συχνότερες στις ζώνες της Κεντρικής και της Δυτικής Αφρικής που έχουν πρόσφατα υποστεί αποψίλωση των δασών τους. Όταν καταστρέφουμε τα δάση τους, υποχρεώνουμε τις νυχτερίδες να φωλιάσουν στα δέντρα των κήπων και των αγροκτημάτων μας.
Από εκεί και πέρα, είναι εύκολο να φανταστούμε τη συνέχεια: ένας άνθρωπος απορροφά το σάλιο μιας νυχτερίδας τρώγοντας ένα φρούτο που έχει καλυφθεί με αυτό. Ή, στην προσπάθειά του να κυνηγήσει και να σκοτώσει την ενοχλητική επισκέπτρια, εκτίθεται σε μικρόβια που έχουν βρει καταφύγιο μέσα στους ιστούς της νυχτερίδας. Με αυτόν τον τρόπο ένα πλήθος ιών, των οποίων οι νυχτερίδες είναι ξενιστές, αλλά παραμένουν αβλαβείς για τις ίδιες, κατορθώνουν να διεισδύσουν στους ανθρώπινους πληθυσμούς.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Έμπολα, αλλά και του Νίπα (κυρίως στη Μαλαισία ή στο Μπαγκλαντές) ή του Μάρμπουργκ (αποκλειστικά στην Ανατολική Αφρική). Το φαινόμενο αποκαλείται «διάβαση του φραγμού των ειδών». Αν συμβεί συχνά, μπορεί να επιτρέψει στα μικρόβια ζωικής προέλευσης να προσαρμοστούν στους οργανισμούς μας και να εξελιχθούν, μέχρι του σημείου της μετατροπής τους σε παθογόνα.
Οι κίνδυνοι ανάδυσης ασθενειών δεν εντείνονται μόνο από την απώλεια των οικοτόπων, αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο τους αντικαθιστούμε. Για να ικανοποιήσει την ακόρεστη σαρκοφάγο όρεξή του, ο άνθρωπος αποψίλωσε μια έκταση ίση με την αφρικανική ήπειρο (8) προκειμένου να εκθρέψει ζώα που προορίζονται για σφαγή. Ορισμένα από αυτά τα ζώα καταλήγουν στα κυκλώματα του παράνομου εμπορίου ή πωλούνται σε παζάρια ζώων (wet markets).
Εκεί, είδη που σίγουρα δεν θα είχαν συναντηθεί ποτέ μέσα στη φύση βρίσκονται σε διπλανά κλουβιά και τα μικρόβια μπορούν άνετα να περάσουν από το ένα ζώο στο άλλο. Σε αυτόν τον τύπο ανάπτυξης, ο οποίος ήδη δημιούργησε την περίοδο 2002-2003 τον κορωνοϊό που ήταν υπεύθυνος για το Σοβαρό Οξύ Αναπνευστικό Σύνδρομο (SARS), ενδέχεται να βρίσκεται η ρίζα του άγνωστου κορωνοϊού που μας πολιορκεί σήμερα…”
Ολόκληρο το άρθρο, μεταφρασμένο στην διεύθυνση της καλής ιστοσελίδας TVXShttps:// tvxs.gr/ news/periballon/apo-poy-erxontai-oi-koronoioi

Μένουμε σπίτι, μένουμε άνθρωποι, μένουμε πολίτες/σες


Πέμπτη 2 Απριλίου 2020


Ο Μειλίχιος κ. Τσιόδρας,  ο Σκληρός κ. Χαρδαλιάς και τα ΜΜΕ
του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ



Όταν στο μικρό μας άρθρο χαρακτηρίσαμε τον μειλίχιο κ. Τσιόδρα «ταλαντούχο» για τη θέση του επικεφαλής της Ειδικής  Επιστημονικής Επιτροπής του ΕΟΔΥ για τον κορωνοϊό, πολλοί αντέδρασαν. Προφανώς γνωρίζουν τον ταλαντούχο κ. Ριπλέι της Π. Χάισμιθ.  Πρώτα αντέδρασε   το σύστημα ελέγχου και λογοκρισίας του κ. Χαρδαλιά.  Το λινκ που έστειλα σε ομάδες (groups), αλλά και ατομικά σε  φίλους/ες,  μπλοκαρίστηκε. Δεν άνοιγε. Κάποιοι είχαν την καλοσύνη να με ενημερώσουν. Και έπρεπε να  αλλάξω (να  παραλλάξω) τον τίτλο του link για να  ξεφύγω από τον έλεγχο.
Βλέπε το άρθρο:  https://aortipatras.blogspot.com/    και Β. ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ - Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΙΟΥ
Αλλά δυσφόρησαν και πολλοί   φίλοι/ες. 
«Μα με αυτόν τον καθαρό  άνθρωπο τα έβαλες;  Ακόμη και ο Ξανθός επί Σύριζα τον είχε σύμβουλό του και συνεργάτη του στο ΚΕΕΛΠΝΟ».
Τι μας λέει καθημερινά ο μειλίχιος επιστήμονας, εκπρόσωπος της επιστημονικής επιτροπής του ΕΟΔΥ; Tο σχέδιο της κυβέρνησης είναι άρτιο, οι πρωτοβουλίες ελήφθησαν έγκαιρα, το δημόσιο σύστημα υγείας ανταποκρίνεται με επάρκεια,  όλα είναι καλά καμωμένα.  Με μια προϋπόθεση: Να είμαστε υπάκουοι, να έχουμε  υψηλό αίσθημα ατομικής ευθύνης και  με πειθαρχία να  «Μένουμε σπίτι».
Και μετά το λόγο παίρνει ο σκληρός, ο «χωροφύλαξ»  κ. Χαρδαλιάς.
« Αν κάποιοι αδυνατούν να αντιληφθούν την κρισιμότητα των στιγμών τότε τα αυστηρότερα μέτρα είναι μονόδρομος…. Περίπατοι και βόλτες μακριά από τα σπίτια μας για ώρες και όχι για λίγα  λεπτά επιβαρύνουν την κατάσταση… Το φετινό  Πάσχα  … θα το  γιορτάσουμε και θα προσευχηθούμε σπίτι. Και επισημαίνει απειλητικά:  Γνωρίζουμε όλα τα αυτοκίνητα που περνούν τα διόδια.
Κάθε μέρα η ενημέρωση εντοπίζεται στην επίκληση της «ατομικής ευθύνης», στη διαβεβαίωση ότι η κυβέρνηση διαχειρίζεται την πανδημία σωστά  και σε απειλές προς τους απείθαρχους που προετοιμάζουν την κοινωνία για  πιο  περιοριστικά μέτρα.
Αν αυτή είναι η  διαχείριση της πανδημίας, ας  κάνουμε κάποιες κριτικές παρατηρήσεις.
Βλέπουμε την Επιστήμη (κ. Τσιόδρας) και την Πολιτική εξουσία  (κ. Χαρδαλιάς) να πορεύονται χέρι – χέρι. Ο ένας κόβει ο άλλος ράβει. Αλλά για να έχουμε την πλήρη εικόνα  πρέπει να επισημάνουμε και τον καθοριστικό ρόλο των ΜΜΕ. Για κάθε μέτρο απαγόρευσης προηγείται η τρομοκρατία τους, οι μαγειρευμένες ειδήσεις και εικόνες. Έτσι δίνουν το δικαίωμα στην κυβέρνηση να κατηγορήσει τους πολίτες για απειθαρχία και να  «αναγκαστεί» να λάβει τα νέα μέτρα. Πρόσφατο παράδειγμα το  κλείσιμο της  παραλίας της Θεσσαλονίκης, με επιχείρημα κάποιες  μαγειρευμένες εικόνες. Εικόνες  που ελήφθησαν  με συγκεκριμένες λήψεις, φακούς και σε κάποια κρίσιμη χρονική στιγμή.
Βρισκόμαστε μπροστά στην  πλήρη σύμπλευση επιστήμης, πολιτικής εξουσίας και όλων των συστημικών ΜΜΕ.
Γνωρίζουμε από χρόνια ότι τα  ΜΜΕ είναι κέντρα προπαγάνδας. Οι ειδήσεις τους η  εικόνα τους επιδιώκουν να διαμορφώνουν συγκεκριμένες  πολιτικές επιπτώσεις.
Το είδαμε και στο παρελθόν. Ξέρουμε πως  παρουσιάζονται οι νεκροί από κάθε βάρκα προσφύγων – μεταναστών  που βουλιάζει, οι άνθρωποι που ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, οι άστεγοι, οι Ρομά. Σήμερα παρακολουθούμε την απόλυτη κορύφωση. Σήμερα που  μπορούν να επικαλούνται ηθικές αρχές και σκοπιμότητες:  το κάνουν για την προστασία μας.
Κατασκευάζουν, λοιπόν, ενοχοποιητικά στοιχεία εις βάρος της κοινωνίας, στην πλάτη της  οποίας  η κυβέρνηση θα  φορτώσει την ευθύνη κάποιας ενδεχόμενης αποτυχίας των  περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων .
Με άλλα λόγια κατασκευάζονται οι «ένοχοι» για τις  αστοχίες και τα λάθη της πολιτικής εξουσίας, αν ποτέ αποκαλυφθούν.
Να σημειώσουμε πως η κοινωνία έχει αντιληφθεί, παρά τις υπερβολές  και τις απειλές,  το πρόβλημα της πανδημίας και πειθαρχεί.  Αυτό το αναγνωρίζει και ο ίδιος ο Μητσοτάκης σε χθεσινή του συνέντευξη: «σχεδόν καθολική η συνεργασία από τους Έλληνες πολίτες, που σεβάστηκαν τις κατευθύνσεις και έμειναν στο σπίτι με πολύ λίγες εξαιρέσεις»
.https://gr.euronews.com/2020/04/01/mitsotakis-cnn-amanpour-i-elliniki-koinonia-epedeixe-megali-allileggii
 Ίσως η πειθαρχία  να οφείλεται και στον φόβο  που υπέρμετρα καλλιεργείται. Αλλά πειθαρχεί ακόμη και αν δυσφορεί, ακόμη κι αν δυσανασχετεί.
Αν το σχέδιο αστοχήσει τα αίτια θα βρίσκονται αλλού.  Όχι στην απειθαρχία  αλλά στις ελλείψεις  και στις  αστοχίες του δημόσιου συστήματος υγείας.
Και για αυτό (τις προσπάθειες που γίνονται ή δεν γίνονται, τις  προσλήψεις που γίνονται ή δεν γίνονται, τα απαραίτητα κέντρα πρωτοβάθμιας φροντίδας, τα προστατευτικά μέτρα που λείπουν , το προσωπικό που νοσεί)  ο  κ. Τσιόδρας  δεν μας λέει τίποτα. Ούτε βέβαια ο κ. Χαρδαλιάς. Γιατί τέτοιες πληροφορίες θολώνουν τη λαμπερή εικόνα του κ. Μητσοτάκη,  της κυβέρνησής του και της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας τους.
Τα λένε όμως άλλοι:
Οι 200 γιατροί του δημόσιου συστήματος υγείας που   απευθύνουν προς την Επιτροπή Ειδικών του υπουργείου Υγείας. (διάβασε κ. Τσιόδρα, 7 ερωτήματα.
Η  ΟΕΝΓΕ  (Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας) που  σε συνέντευξη τύπου έξω από το Αττικό Νοσοκομείο αναφέρει όλα τα  στοιχεία που απουσιάζουν από την επίσημη απογευματινή ενημέρωση: «δεν είναι δυνατόν να συγκαλύπτουν την αλήθεια.»
Αναλυτικά και τα δυο κείμενα:
https://tvxs.gr/news/ellada/keimeno-200-giatron-toy-esy-oi-eidikoi-toy-yp-ygeias-kryboyn-ti-misi-alitheia
https://tvxs.gr/news/ellada/nosokomeiakoi-giatroi-na-antidrasete-paizetai-i-zoi-sas
Ο Τζορτζ Όργουελ έγραψε  την δεκαετία του 40 για το μακρινό τότε 1984. Μια  δυστοπική  προφητεία για το μέλλον του κόσμου, ένα μανιφέστο  διαχρονικής πάλης  του ατόμου με το σύστημα και τους μηχανισμούς του. Ένα σύστημα   που αποσκοπεί στον απόλυτο έλεγχο στο όνομα μιας υπέρτατης ανάγκης. Σήμερα με την πραγματική ανάγκη της διαχείρισης της πανδημίας, αυτό το μέλλον είναι εδώ.
Ο ήρωας Ουίνστον Σμιθ, ανήκει στους υπαλλήλους και δουλειά του είναι να παραφράζει και να παραποιεί γεγονότα έτσι ώστε να βολεύουν την τρέχουσα πολιτική του Κόμματος.


ΤΟ ‘ΝΑ ΧΕΡΙ ΝΙΒΕΙ Τ’ ΑΛΛΟ …
[
συνέχεια ΙΙΙ ]

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.
του ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΡΚΑΔΗ 


Ημέρα δεκάτη (01ΑΠΡ20)
Το «αθώο» ανοσοποιητικό μας σύστημα αντιμετωπίζει έναν «εχθρό», που δεν του «αρέσει» να είναι επιθετικός και ιδίως θανατηφόρος, όπως συμβαίνει με όλους τους παθογόνους μικροοργανισμούς. Γιατί έτσι, μαζί με το θύμα «πεθαίνουν» κι αυτοί, και δεν το «θέλουν». Γι’ αυτό και προτιμούν ξενιστές, σαν την νυχτερίδα ή τον παγκολίνο, για να αναφέρουμε δύο οργανισμούς που αποτελούν δεξαμενές φυσιολογικής ή ασυμπτωματικής παρουσίας ιών
SARS , οι οποίοι μοιάζουν πολύ, με τον SARS-CoV-2, που είναι δικός μας τώρα. Από που ακριβώς μας ήρθε, δεν ξέρουμε ακόμη.
Από την άλλη, και το δικό μας ανοσοποιητικό σύστημα είναι πολύ σοφό, και έχει σοφά εξελιχθεί με τρόπο που να μη σκοτώνει με τη μία, τον παθογόνο μικροοργανισμό. Προσπαθεί να τον περιορίσει και να τον «γνωρίσει» καλύτερα, από πολλές πλευρές του, ώστε να αναπτύξει μια πολύμορφη/πολύτροπη  απόκριση εναντίον του, όταν ξαναεμφανιστεί (ανοσοανοχή, tolerance). Έτσι, αν πάθει κάποια βλάβη η άλφα μορφή απόκρισης να μπορεί ο ξενιστής να χρησιμοποιήσει μιάν άλλη. Όπως ακριβώς η γάτα το ποντίκι. Ποτέ δεν το σκοτώνει με τη μία, αλλά «παίζει» μαζί του, δίνοντας με επιμέλεια ένα ζωντανό μάθημα εκπαίδευσης στα γατάκια της.
Η ευρωστία, η υγεία με την ευρύτερη έννοια, ενός οργανισμού ή ενός συστήματος, μας το έχει μάθει καλά η εξέλιξη, βρίσκεται στην πολυμορφία και την διαφοροποίηση. Μάθημα που αξίζει να πάρουμε (έστω και εξ αποστάσεως) για τις σχέσεις μας, για τις κοινότητες και τις κοινωνίες μας, για την συμβίωση μέσα στο άγριο και φυσικό περιβάλλον. Για την δύναμη και την ευλογία της ποικιλομορφίας και του διαφορετικού. Γιατί ευλογία είναι, όταν μας επισκέπτεται το καινούργιο, το «ξένο», το «άλλο», ιδιαίτερα για τις κοινωνίες μας, για τον πολιτισμό, για την γλώσσα μας. Μόνο τότε δημιουργείται η απόκριση, η αντίδραση, η γνωριμία και η «κουβέντα» μαζί του, το πάντρεμα. Το έχουμε μπροστά μας εξάλλου κάθε στιγμή, στην πυρηνική του μορφή, στο ζευγάρωμα. Χωρίς αυτό, όλα πεθαίνουν, όπως και χωρίς αντιγόνο κάθε ανοσοποιητικό σύστημα καταρρέει.

Μένουμε σπίτι, μένουμε άνθρωποι, μένουμε πολίτες/σες
ΥΓ. Σαν ψέματα φαντάζουν όλα, τόσες πολλές πρωταπριλιές

Τετάρτη 1 Απριλίου 2020

ΤΟ ‘ΝΑ ΧΕΡΙ ΝΙΒΕΙ Τ’ ΑΛΛΟ …
[
συνέχεια ΙΙ ]

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.
του ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΡΚΑΔΗ 


pic: unknown creator -Hanoi is romantic with flower bikes

Ημέρα ενάτη (31ΜΑΡ20)

Ο SARS-CoV-2, είναι ένας νέος ιός, μέλος μιας μεγάλης οικογένειας ιών RNA, των κορωναϊών (ομοιάζει με κορώνα το εξωτερικό τους περίβλημα), και προκαλεί «σοβαρό οξύ αναπνευστικό σύνδρομο» (Severe Acute Respiratory Syndrome) γνωστό σαν SARS, από το αρκτικόλεξο της αγγλικής ονομασίας, από όπου πήρε και τ’ όνομά του. Ο ΠΟΥ, μετά από εισηγήσεις ειδικών, ονόμασε την ασθένεια που προκαλεί, COVID-19 (Coronavirus Disease 2019), απορρίπτοντας ονομασίες που στιγματίζουν χώρες και πληθυσμούς, όπως είχε γίνει παλιά (1918) με την «Ισπανική γρίπη», που μόνο ισπανική δεν ήτανε, και πιο πρόσφατα (2012) με την επιδημία που προξένησε ο ιός MERS-CoV (Middle East respiratory syndrome coronavirus), στιγματίζοντας τους πληθυσμούς της Μέσης Ανατολής. Ακόμα, από το στόμα του προέδρου των ΗΠΑ Ντ. Τραμπ ακούγονται οι εκφράσεις «κινέζικος, ιός, ασθένεια της Wuhan».
Οι ιοί RNA, μπορεί να έχουν την απαρχή τους σε μια πολύ πρώιμη περίοδο της ζωής πάνω στη γη, 2-3 δις χρόνια πριν, που έχει χαρακτηρισθεί σαν «RNA κόσμος» και έχει προηγηθεί της εμφάνισης του DNA, που επέτρεψε αργότερα νέες πιο σύνθετες μορφές ζωής, όπως είναι τα προκαρυωτικά (αρχαία, βακτήρια) και ευκαρυωτικά κύτταρα.
Οι ιοί RNA, όπως ο SARS-CoV-2, χρησιμοποιούν για την αντιγραφή τους, ένα ένζυμο, την RdRP, το οποίο κάνει ένα λάθος στην αντιγραφή κάθε 10.000 νουκλεοτίδια, πάρα πολλά λάθη σε σχέση με το ένζυμο DNA pol, που αντιγράφει το DNA στα δικά μας κύτταρα, και κάνει ένα λάθος στα δέκα εκατομμύρια. Για να μην αναφέρουμε, ακόμα πως τα 99 στα 100 λάθη της DNA pol, τα διορθώνει ένας σημαντικός μηχανισμός που έχουν όλα τα κύτταρα για το DNA, αλλά όχι για το RNA (από ότι ξέρουμε μέχρι σήμερα). Αυτό σημαίνει πως, σε κάθε αντιγραφή των 30.000 νουκλεοτιδίων του ιού, δημιουργούνται τρεις περίπου μεταλλάξεις. Εκεί οφείλεται και η μεγάλη μεταλλαξιμότητα των ιών RNA, όπως συμβαίνει και με τον κοινό ιό της γρίπης, και εκεί οφείλεται η μη απόλυτη κάλυψή μας από εμβόλια έναντι ιών, τα οποία παράγονται με βάση στελέχη που συναντήσαμε την προηγούμενη χρονιά.
Κι ενώ ο ιός κάνει το καλύτερο για τον εαυτό του, προσπαθώντας να πολλαπλασιαστεί διαφεύγοντας του ανοσοποιητικού μας συστήματος μεταλλασσόμενος, ο σοφός άνθρωπος δεν μπορεί (κάποιοι δεν θέλουν) να κάνει τα πιο απλά πράγματα. Το πρώτο από όλα να καταλάβει ότι είναι ένας κρίκος σε μια αλυσίδα που δένει όλες τις μορφές ζωής πάνω σε αυτόν τον πλανήτη.

Μένουμε σπίτι, μένουμε άνθρωποι, μένουμε πολίτες/σες

Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

ΤΟ ‘ΝΑ ΧΕΡΙ ΝΙΒΕΙ Τ’ ΑΛΛΟ …
[
συνέχεια]

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.
του ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΡΚΑΔΗ 




pic: Al Jackson

Ημέρα ογδόη (30ΜΑΡ20)


Πάντοτε στην ιστορία μας, του μόνου σωζόμενου ανθρώπινου υποείδους (Homo sapiens sapiens), όπως συμβαίνει και με άλλους πολυκύτταρους οργανισμούς, μας επισκέπτονται χιλιάδες/ εκατομμύρια/δισεκατομμύρια μικροοργανισμοί (αρχαία, βακτήρια, μύκητες) και ιοί. Μερικά τρις από αυτούς παραμένουν και συμβιώνουν στο σώμα μας, φυσιολογικά. Αποτελούν το «μικροβίωμα», έναν άλλο κόσμο (δεκαπλάσιο) μέσα στον κόσμο των τρις κυττάρων μας. Εδράζεται κυρίως στο γαστρεντερικό μας σύστημα, εμφανίζεται από την πρώτη μέρα γέννησής μας, είναι εύρωστο και ποικίλο ως την τρίτη ηλικία, όπου και αρχίζει να φθίνει.
Τελευταίες  επιστημονικές  ανακαλύψεις, που έρχονται με μορφή χιονοστιβάδας, μιλάνε για σημαντική συσχέτισή τους με την καθολική υγεία του ανθρώπου, σωματική και ψυχική. Απόδειξη της μακροχρόνιας και ουσιαστικής συμβίωσής μας με αυτούς, είναι το γεγονός ότι πάνω από το 50% του γονιδιώματός μας (DNA, 3 δις νουκλεοτίδια) έχει μικροβιακή και ιική προέλευση. Το ίδιο έχει συμβεί στο διάβα της ιστορίας μας, και με τους κοντινούς μας ανθρωποειδείς συγγενείς, όπως με τους Νεάντερταλς (Homo neanderthalensis) και τους Ντενισόβαν (Homo denisovan), μερικές δεκάδες χιλιάδες χρόνια πριν, όταν συναντηθήκαμε μαζί τους και ανταλλάξαμε γενετικό υλικό.
Σε αντίθεση όμως με τα μικρόβια, οι ιοί, έχοντας γενετικό υλικό DNA ή RNA, δεν μπορούν να υπάρξουν αυτόνομοι, παρά μόνο μέσα σε ένα κύτταρο-ξενιστή, χρησιμοποιώντας τα βιολογικά του εργαλεία για την επιβίωση, το πολλαπλασιασμό και την διάδοσή τους (όπως καλή ώρα συμβαίνει και με το κρατικοδίαιτο ιδιωτικό κεφάλαιο, μικρό και μεγάλο). Για να μπαίνω-βγαίνουν δε εύκολα στους ξενιστές, οι ιοί, όπως ο SARS-CoV-2, διαθέτουν ένα μικρό και «κρουστό» γονιδίωμα (μόλις 30 χιλιάδες ριβονουκλεοτίδια), που κωδικοποιεί  τις απαραίτητες πρωτεΐνες του, για να αναγνωρίζει υποδοχείς των ξενιστών, να αντιγράφεται και να συνθέτει το περίβλημά του. Αν σκεφτούμε ότι μόνο το 1,5% του ανθρωπίνου γονιδιώματος, διάσπαρτο στα 23 χρωμοσώματα, κωδικοποιεί όλες τις πρωτεΐνες μας, καταλαβαίνουμε πόσο «ευθύβολο» είναι το γονιδίωμα του ιού, πόσο επικίνδυνος γίνεται καθώς πολλαπλασιάζεται ακαριαία μέσα στον ξενιστή, αλλά και την χαώδη εξελικτική απόσταση που μας χωρίζει. Όχι όμως τόση, που να τον κάνει αόρατο, όπως ανόητα(;) ακούγονται ρήσεις κυβερνώντων για έναν αόρατο εχθρό! Γιατί αόρατες, θάθελαν να είναι στους κοινούς θνητούς, οι πολιτικές πράξεις και επιδιώξεις τους, για το σήμερα και για το αύριο.

Μένουμε σπίτι, μένουμε άνθρωποι, μένουμε πολίτες/ σες

 Υ.Γ. Ο Μανώλης Γλέζος (1922-2020) ανοίγει νέους λογαριασμούς στο επέκεινα

Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020


ΤΟ ‘ΝΑ ΧΕΡΙ ΝΙΒΕΙ Τ’ ΑΛΛΟ…

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.

του ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΡΚΑΔΗ 

Ημέρα εβδόμη (29ΜΑΡ20)

Όλα δείχνουν (με πειστικά επιστημονικά δεδομένα), ότι η νέα πανδημία του RNA ιού SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome) που οδηγεί στην ασθένεια COVID-19 (Coronavirus Disease 2019), ξεκίνησε το δικό της ταξίδι από τις αγορές άγριων και ήμερων ζώων στην πόλη Wuhan πρωτεύουσα της επαρχίας Hubei της Κίνας. 
Ο ιός SARS-CoV-2, ομοιάζει με τον ιό SARS-CoV (80% ταυτοσημία),  υπεύθυνο για μια πανδημία μικρής έκτασης το 2002, με 800 νεκρούς, αλλά παρουσιάζει την μεγαλύτερη συγγένεια (96% ταυτοσημία) με τον ιό CoV-RaTG13 της νυχτερίδας. Εάν χρησιμοποιήθηκε ένας ενδιάμεσος ξενιστής μέχρι να μολύνει τον πρώτο άνθρωπο (προτείνεται ο μυρμηγκοφάγος Παγκολίνος)  ή όχι, παραμένει υπό διερεύνηση. Το σίγουρο είναι ότι  χρησιμοποιεί για την είσοδό του στα ανθρώπινα κύτταρα, τον υποδοχέα της μετατροπής αγγειοτενσίνης 2 (ACE2), ανοίγοντας με πολύ καλύτερα κλειδιά,  από ότι  οι  άλλοι κορωναιοί της οικογένειας. Δύο παρατηρήσεις μπορούν να κάνουν εδώ οι επιστήμονες: η μία, αφορά τον μόνιμο κίνδυνο που ενέχει για την δημόσια υγεία, η ανεξέλεγκτη επαφή/διατροφή με άγρια ζώα, τα οποία αποτελούν εν δυνάμει επωαστές και δεξαμενές παθογόνων μικροοργανισμών, άγνωστων για το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου. Η δεύτερη αφορά την ευχή,  ο SARS-CoV-2 να είναι αποτέλεσμα μετάλλαξης και εξέλιξης ενός στελέχους μέσα στον ανθρώπινο οργανισμό, παρά να βρίσκεται σε κάποιο ζώο φυσιολογικά, και ανά πάσα στιγμή να ξαναεμφανιστεί με άλλη μορφή στον άνθρωπο.
Έτσι, από την Κίνα κινώντας, φτάσαμε σήμερα να έχουμε πάνω από 700.000 επιβεβαιωμένους φορείς του ιού, πάνω από 30.000 νεκρούς και πάνω από 2 δις ανθρώπους σε καραντίνα, αποκλεισμένους στα σπίτια τους.
Πολλοί θυμήθηκαν το «φαινόμενο της πεταλούδας», όρος που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον μετεωρολόγο Έ. Λόρεντζ κατά τη δεκαετία του 1960, όταν μελετούσε, ένα σύστημα διαφορικών εξισώσεων που προσομοίωνε τα καιρικά φαινόμενα ενός εξιδανικευμένου, απλουστευμένου μοντέλου "ατμόσφαιρας". Άλλοι μιλάνε για πόλεμο (και σηκώνουν μανίκια), άλλοι για συνομωσίες, άλλοι ετοιμάζουν την επόμενη μέρα μας, ενώ δίπλα μας (και μέσα μας) συμβαίνουν πρωτόγνωρα πράγματα που και η πιο δυνατή φαντασία μας, αδυνατεί να συλλάβει.

Όσο διαρκεί ο αντισυνταγματικός εγκλεισμός μας στο σπίτι (οι άστεγοι και οι σκηνίτες  εξαιρούνται φαντάζομαι), θα κάνουμε συντροφιά με ένα βραδινό σημείωμα στην αορτή.

Γιάννης Ζαρκάδης

ΥΓ. μένουμε σπίτι, μένουμε άνθρωποι, μένουμε πολίτες/σες