Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021

18 Μάρτη 1871-18 Μάρτη 2021

ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΜΜΟΥΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΙΣΙΟΥ


Οδόφραγμα τον Απρίλιο του 1871

Σαν σήμερα 150 χρόνια πριν, οι εξεγερμένοι εργάτες μαζί με την εθνοφρουρά του Παρισιού, εγκαθίδρυσαν την παρισινή κομμούνα, την πρώτη κομμουνιστική αυτοδιαχειριστική κυβέρνηση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Στις 19 Απριλίου 1871 ψηφίστηκε η Επαναστατική Διακήρυξη, εξισώνοντας όλους τους πολίτες, άντρες και γυναίκες, στο δικαίωμα της εργασίας, της κατοικίας, των πεποιθήσεων και των ελευθεριών, κρατικοποιώντας τις περιουσίες των πλουσίων και της εκκλησίας. Διήρκεσε 70 μέρες, μέχρι την 28η  Μαΐου, όταν οι Πρώσοι άλωσαν την γαλλική πρωτεύουσα, σε συνεργασία με την κυβέρνηση των Βερσαλλιών. Οι τελευταίοι κομμουνάροι εκτελέστηκαν στο νεκροταφείο του Περ Λασέζ, όπου ήταν οχυρωμένοι, την 28η Μαΐου 1871.

Επίκαιρα σήμερα όσο ποτέ, τα μηνύματα της παρισινής κομμούνας, φωτίζουν τους αγώνες και τις ελπίδες των λαών του κόσμου, για ελευθερία, ισότητα και ουσιαστική δημοκρατία. Για την κοινωνικοποίηση όλων των δημόσιων αγαθών, για τα δικαιώματα στην εργασία, την κατοικία, τον ελεύθερο χρόνο, την υγεία, την παιδεία. Για την ισότητα, ανεξάρτητα φύλου, φυλής, καταγωγής και πεποιθήσεων. Σήμερα όσο ποτέ, διακυβεύονται σε παγκόσμιο επίπεδο, οι διακηρύξεις της παρισινής κομμούνας και οι κατακτήσεις  αγώνων, για ευτυχισμένες κοινωνίες των ανθρώπων και των άλλων συνδαιτυμόνων πάνω στον πλανήτη γη.

ΥΓ.  Μεταξύ άλλων, τρεις κινηματογραφικές ταινίες έχουν αναπαραστήσει τα γεγονότα και τη φιλοσοφία της παρισινής κομμούνας:
«Η Κομμούνα» του Πίτερ Γουότκινς,
«Η Νέα Βαβυλωνία» των Γκριγκόρι Κόνζιτσεφ και Λεονίντ Τράουμπεργκ
και «Οι μέρες της Κομμούνας» του Μπέρτολτ  Μπρέχτ.   

του Γιάννη Ζαρκάδη 

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021

 Αγκυλωτοί σταυροί με κιμωλίαν εις τας Πάτρας και Κέρκυραν

τίτλος της εφημερίδας Ημέρα 9.1.1960.

του Βασίλη Λαδά

 


Των Φώτων του 1960 εμφανίστηκαν αγκυλωτοί σταυροί στους τοίχους Συναγωγών και οικιών εβραίων συμπολιτών μας στην Πάτρα και σε όλη την Ελλάδα. Αλλά όχι μόνο στην Ελλάδα. Σε όλον  τον  δυτικό κόσμο, από τις αρχές του 1960 απλώθηκε πανδημία αγκυλωτών σταυρών, δεκαπέντε μόλις χρόνια  από τη στρατιωτική,  αλλά όχι πολιτική και ηθική ήττα του φασισμού. Στις 10 Ιανουαρίου  1960  η Πελοπόννησος έγραφε εις 21 ανήλθον οι συλληφθέντες νεοναζιστές εις δυτικό Βερολίνον αγκυλωτοί σταυροί και αγχόναι εις Ιταλίαν.  Υπήρξε    λοιπόν  κέντρο που διεύθυνε  την εμφάνιση των νεοναζιστών.  Από το 1960 η λέξη. Λόγω αυτής της  φασιστικής κρυπτείας, η κυβέρνηση  στην Ελλάδα  επέστησε την προσοχή  στα αστυνομικά όργανα να επαγρυπνούν.  Έτσι οι δράστες στην Πάτρα  που βάναυσα και κυνικά πρόσβαλλαν το θρησκευτικό συναίσθημα και το πένθος των συμπολιτών μας Ισραηλιτών και τις σχέσεις μας το κράτος του Ισραήλ συνελήφθησαν. Ήσαν γνωστοί  νέοι Πατρινοί  κλώνοι οικογενειών από αυτές που λένε- μερικοί σήμερα-  ότι ανήκουν  στους αρίστους  και στην κανονικότητα,  ονόματα γνωστά, από τα πόδια μέχρι το μέτωπο δεξιοί.  Και συνέβησαν τότε  γεγονότα ντροπιαστικά και γελοία για την πόλη μας. Οι  δράστες ομολόγησαν και απέδωσαν την πράξη τους σε αστεϊσμό. Κάνανε δηλαδή πλάκα σε πενθούντες! Τον ισχυρισμό τους τον υιοθέτησαν οι εφημερίδες της πόλης. Οι αστειότητες του αγκυλωτού σταυρού εμφανίσθησαν και εις την πόλιν μας.  Πελοπόννησος  8.1.1960. Στερούνται σοβαρότητος οι εκδηλώσεις. Πελοπόννησος  9.1.1960.

Στις 11.1.1960 θα γινόταν η δίκη των αρίστων κολογιόπαιδων  Την ίδια μέρα ο Εθνικός Κήρυξ δημοσίευσε άρθρο για τη δίκη που μεταξύ άλλων  έγραφε: τυχόν καταδίκη Ελλήνων πολιτών διότι ανέγραψαν ναζιστικά σήματα θα  ήτο αυτή καθ εαυτή μια αντισημιτική εκδήλωση διότι έτσι θα εδίδετο ασφαλώς η εντύπωσις ότι πράγματι υπάρχουν εν Ελλάδι  άνθρωποι αντιπαθούντες τους Εβραίους και δια  τον λόγον  αυτόν τιμωρούνται. Με άλλα λόγια  η εφημερίδα έγραφε ότι δεν υπάρχουν  άνθρωποι στην Ελλάδα που έφαγαν τις περιουσίες των Εβραίων  όταν εστάλησαν στο Άουσβιτς, που τους έδειξαν  για να συληφθούν,  που δεν τους έκαψαν  τους οικισμούς στην Θεσσαλονίκη, τη δεκαετία του 1930, που, που, που. Και με λιγότερα λόγια, εκβιασμός σε δικαστές και Πολιτεία. Οι κατηγορούμενοι για παράβαση του άρθρου 141 ΠΚ περί προσβολής  φίλων λαών κ.λπ. αθωώθηκαν  διότι δεν είχαν δόλο να προσβάλλουν.  Πλάκα έκαναν, παρασύρθηκαν. Έτσι οι γνωστοί , Δ.Π, Α.Π, Κ.Α επέστρεψαν λευκοί στην κοινωνική τάξη  που ανήκαν  και η πόλη έπλυνε τα χέρια της να είναι καθαρά.

Η ταφόπλακα στο επεισόδιο αυτό έπεσε από βιβλίο ιστορικού  μας ( παραγγελία του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος)  στο οποίο  αναφέρεται  ότι τα Θεοφάνεια  ΑΓΝΩΣΤΟΙ έγραψαν αγκυλωτό σταυρό στη Συναγωγή της Πάτρας. Άγνωστοι κύριε Ιστορικέ; Θα μπορούσε να μην πει τα  ονόματα ο ιστορικός,  είχε υποχρέωση όμως να πει που ανήκουν, τι ζωή κάνουν, τι σκέφτονται.

Όποιος ενδιαφέρεται πραγματικά τι συνέβη εις βάρος των Εβραίων στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του έτους 1960 έχω στη διάθεσή του στοιχεία, την κατοχή των οποίων την οφείλω στον δημοσιογράφο και ιστορικό Ισίδωρο Σιδηρόπουλο. Να μη ξεχνούμε.

                                                                               Πάτρα 27.1.2021 Μνήμη ολοκαυτώματος

                                                                                         Βασίλης Λαδάς


Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2021

 27η Ιανουαρίου : Διεθνής Ημέρα μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος

"Ζώντας τo ιστορικό τέλος της ηλικίας της ελπίδας, γινόμαστε μάρτυρες μιας εποχής αποσάθρωσης και επιστροφής των zόμπι του φασισμού" deviant GaZe

Πορτρέτο της  Nina Weil φωτογραφία Beat Mumenthaler

Το βιβλίο του  Β. Γκρόσσμαν «Η κόλαση της Τρεμπλίνκα» είναι η πρώτη μαρτυρία για στρατόπεδο συγκέντρωσης.
Ο πολιτικός ανταποκριτής και συγγραφέας 
 Γκρόσσμαν τονίζει «ο Δάντης δεν είχε φανταστεί τέτοιες σκηνές για τη δική του κόλαση» και αφηγείται το αδύνατο να ειπωθεί, το ανίερο της εξόντωσης τόσων ανθρώπων.

«Και όλοι αυτοί οι χιλιάδες, οι δεκάδες, οι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, όλα αυτά τα φοβισμένα, γεμάτα ερωτηματικά μάτια, όλα αυτά τα νεανικά και τα γερασμένα πρόσωπα, οι καλλονές με τις μαύρες μπούκλες και τα χρυσά μαλλιά, οι καμπουριασμένοι και ακατάστατοι, οι καραφλοί γέροι, οι δειλοί έφηβοι - όλοι ενώνονταν σε ένα και μοναδικό ποτάμι που κατάπινε και τη λογική, και την υπέροχη ανθρώπινη επιστήμη, και την αγάπη των κοριτσιών, και την απορία των παιδιών, και το βήχα των γερόντων, και την ανθρώπινη καρδιά».

Περιγράφοντας τα βασανιστήρια του δολοφόνου παιδιών, Τσεπφ, που  χτυπούσε το κεφάλι των παιδιών  στο έδαφος και τα θανάτωνε με βασανιστικό τρόπο -τα έσκιζε στα δύο, ο συγγραφέας χάνει την ψυχραιμία του και υψώνει τη φωνή του ενάντια στα κτήνη, όπως τα αποκαλεί.

«Χρησιμοποιούσαν τα πάντα ‒ το δέρμα, το χαρτί, το ύφασμα, όλα όσα εξυπηρετούσαν τους ανθρώπους, όλα τα χρειάζονταν και τα εκμεταλλεύονταν τα κτήνη. Το πιο ακριβό πράγμα στον κόσμο, την ανθρώπινη ζωή, αυτή την έλιωναν. Και τι μεγάλα και δυνατά μυαλά, τι υπέροχα παιδικά μάτια, τι γλυκά γεροντικά πρόσωπα, τι περήφανα κοριτσίστικα κεφάλια, για τη δημιουργία των οποίων η φύση πάσχιζε επί αιώνες πολλούς, τα έριξαν σαν ένα τεράστιο σιωπηλό ποτάμι στην άβυσσο της ανυπαρξίας. Δευτερόλεπτα χρειάστηκαν για να καταστρέψουν αυτό που ο κόσμος και η φύση είχαν φτιάξει στην τεράστια και δύσκολη διαδικασία της δημιουργίας της ζωής».

"Η κόλαση της Τρεμπλίνκα" Grossman Vasilii, μετάφραση Ιωαννίδου Αλεξάνδρα, Εκδόσεις Άγρα 2020

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

 Θνητός βαθιά 

Σωτήριος Κώστα Θεοχαρίδης


εικόνα από: Νοσταλγία Ταρκόφσκι

Κρατούσε κρυμμένα το βάρος, σμιλεύοντας το μαζί στην τύχη και στην ανάγκη. Δεν συγχωνευόταν απλουστευτικά. Στα φανερώματα του ανθρώπου του ήταν καθαρός, και ντυμένος στα καλά, νυμφεύεται τον άνθρωπο. Τόσο  συντροφική η σαφήνεια του να μιλήσει και να πεθάνει με όνομα ωραίο, σαν αξίωμα. 
Επαφίεται στα καρφιά του θεού σου, στην φυσιογνωμία του και την επιστροφή στην τραγική του αίσθηση που δεν αφορά τον νέο λόγο των όντων.
Είναι άσκημο το στόλισμα και άσκημη η αιτία αυτού του κόσμου που αυτονομείται στον φόβο και στις απειλές των μορφών του, από συλλήψεις αφηρημένες. Εν ονόματι της σύγχρονης υλικής αισιοδοξίας, δουλέμποροι αναστηλώνουν συνδιαλλαγές απελευθερίας με το πλήθος. Υπάρχει μια εμπεδωμένη προστασία με τις καινούργιες συνήθειες των λέξεων να φτάσουν ως το τέλειωμα της γλώσσας τους, υμνώντας-το.
Εστερήθηκε πολλά και επέλεγε το θάνατο έναντι της εξορίας. Δεν ήταν ανίδεος ο παραδοσιακός άνθρωπος. Και να ήταν «χωλός» και «πένης», δεν ντρεπόταν, ονειρευόταν. Δεν είναι το άπειρο ον. Δεν ζούσε μόνος και πύκνωνε η ζωή του. Έκλωθε αδιάντροπα το βλέμμα στις καρδιές τείνοντας τα χέρια.
Γίνηκε μάρτυρας της γης. 
Γερνούσε τους φόβους, πεποιημένα τους στρογγύλευε.
Παιδευμένα βύζαινε στην ψυχή του, νεκρούς και ζωντανούς. Μεγάλη συμφορά και πράξη ακάθαρτη να φύγεις στο τέλος σου χωρίς καλοσύνη και ανδροπρέπεια, να εκπέσεις στην υπόθεση του πράγματος.
Στον κόρφο της παλίρροιας πλάσματα της αφής, αγαπιούνται στον πόνο.

____
Ο Σωτήριος Κώστα Θεοχαρίδης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Νομικής, Διευθυντής του Ινστιτούτου Επικοινωνιακών και Κοινωνικών Ερευνών και Συντονιστής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών: «Επιστήμες της Επικοινωνίας» του Πανεπιστημίου Frederick στην Κύπρο - Συγγραφέας.



Πρόσκληση



Η «Αορτή»* Πάτρας καλεί σε μια λογοτεχνική άμιλλα διηγημάτων μικρής φόρμας (flash fiction) με θέμα «Μάσκα και Πρόσωπο».

Τα μικρά διηγήματα, γραμμένα στην ελληνική γλώσσα, δεν θα ξεπερνούν τις 1200 λέξεις, και δεν θα έχουν εκδοθεί ή δημοσιευθεί σε περιοδικό, βιβλίο ή άλλο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό. Τα κείμενα θα κατατεθούν σε ηλεκτρονική μορφή, στην ηλεκτρονική διεύθυνση flashfictionaortipatras@gmail.com σε αρχεία τύπου doc, docx, ή rtf, με γραμματοσειρά Times New Roman, μεγέθους 12 στιγμών, παράγραφο με εσοχή πρώτης γραμμής και διάστιχο 1,5. Το αρχείο θα περιέχει μόνο το κείμενο με τον τίτλο του. Στο σώμα του μηνύματος (email) και μόνο σε αυτό, θα αναφέρεται απαραίτητα το πραγματικό όνομα και επώνυμο του/της συγγραφέα, καθώς επίσης το τηλέφωνο και η ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας.

 Λήξη υποβολής των κειμένων 20 Φεβρουαρίου 2021.

Η κριτική επιτροπή θα προβεί σε επιλογή με βάση τη λογοτεχνική αξία των κειμένων. Τα επιλεγμένα κείμενα (10-20) θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα aortipatras.blogspot.com και θα συμπεριληφθούν σε μελλοντική ειδική έκδοση (έντυπη ή ηλεκτρονική).

Την κριτική επιτροπή αποτελούν οι λογοτέχνες:
Σπύρος Λ. Βρεττός, Σωκράτης Σκαρτσής και Έρση  Σωτηρόπουλου

  *Η «Αορτή» είναι μια πολιτισμική συλλογικότητα της Πάτρας. Η ταυτότητά της περιγράφεται στο «Μανιφέστο» του ιστολογίου της  (aortipatras.blogspot.com)

____
Artist Andrea Kiss 

Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2021

 Προσωπική Μυθολογία Νο 212

 του Ιωάννη & Κοψίνη



Έφτασα στην ώρα μου. Ήξερα πως θα έφταναν και άλλοι μετά από εμένα χωρίς να χρειαστεί να μετρήσω όλους αυτούς που βρίσκονταν ήδη στο δωμάτιο. Οι τοίχοι ήταν λευκοί, άδειοι, χωρίς τίποτα να προσβάλει την κάτασπρη επιφάνειά τους. Το ύψος τους ήταν αφύσικα μεγάλο . Σου έδιναν την αίσθηση ότι ο χώρος είχε ταχθεί να γίνει ναός. Να επιμηκυνθεί ως το άπειρο τ ουρανού εκπληρώνοντας την υπόσχεση της συνάντησης με κάποιο θεό. Στο κέντρο του δωματίου , όλο κι όλο, ένα τεράστιο τραπέζι. Πλησίασα τον τοίχο και όταν τον άγγιξα το λευκό του άρχισε να ξεθωριάζει, να γίνεται διάφανο και να μου αποκαλύπτει το φθινόπωρο που ξεδιπλωνόταν έξω από το σπίτι. "Μια τεράστια τζαμαρία ή απλά μια εικονική προβολή;" , αναρωτήθηκα. Οι αμέτρητοι κέδροι, οι σφένδαμοι, οι κόκκινες δρύες και τα καναδέζικα πλατάνια που κατέκλυζαν τους λόφους μπροστά μου έδειχναν ν αδιαφορούν για την απάντηση. Τα φύλλα τους , επιστρέφοντας στους κορμούς τους τελευταίους χυμούς τους, σιγόκαιγαν σε μια χρυσοκόκκινη φωτιά. Τα χρώματά τους θα μεθούσαν σε λίγο από την ίδια τους τη λάμψη και θα στροφιλίζονταν μέχρι να φτιαχτεί ένας τεράστιος λευκός κύκλος - ο χειμώνας που πλησίαζε.
Οι χαμηλόφωνες συζητήσεις διεκόπησαν και κατάλαβα ότι μπήκε στο δωμάτιο.
Δε χρειάστηκε να γυρίσω το κεφάλι μου. Μπορούσα να δω την ανάσα που έβγαινε από τους πόρους των ποδιών της ν αχνίζει για μικρές στιγμές το γυαλί του λουστραρισμένου πατώματος. Έκρυβε με τα χέρια τα μικρά της στήθη και ο νότος των μαλλιών της ίσα που άγγιζε τους ώμους της.
Ξάπλωσε στο τεράστιο τραπέζι που το μέγεθός του την έκανε να φαίνεται ακόμα πιο μικροκαμωμένη.
Η καλογυαλισμένη επιφάνειά του από ξύλο κερασιάς και γαλάζια εποξική ρητίνη θα ΄χει φιλοξενήσει πολύ πιο πλούσια γεύματα , σκέφτηκα, καθώς το τραπέζι γέμιζε ένα γύρο από τους προσκεκλημένους.
Κρατούσε τα μάτια της κλειστά και μισάνοιχτα τα χείλη.
Ο ήλιος που άναβε στο στόμα τους κάθε που άγγιζαν το δέρμα, έκαιγε τη σάρκα της.
Η γλώσσα τους έπαιρνε την ανάσα τους και την έκανε άναρθρες υγρές λέξεις , νανουρίσματα που νάρκωναν το κρέας . Τα δόντια τους μπήγονταν στη παραδομένη σάρκα και την ξέσκιζαν μέσα σε μικρές συγχρονισμένες διφωνίες αναστεναγμών και βογγητών. Σε κρυφές συμφωνίες ευχαρίστησης και πόνου. Σε μια ακόμα απόδειξη ότι από την ίδια μήτρα ξεβράζονται τα πάντα.
Η κάψα μέσα της ξέσπαγε σε υγρές εκρήξεις φωτιάς που ξεχύνονταν ανάμεσα στα πόδια της , γλυστρούσαν στο τραπέζι και κυλούσαν στο πάτωμα .
Ξύλο ελιάς . Πως δεν το πρόσεξα νωρίτερα; Το πάτωμα ήταν φτιαγμένο από ρίζα ελιάς!
Στα σκουρόχρωμα νερά του, που το ’καναν να μοιάζει με μάρμαρο, ένιωσα στο στόμα την ελαφριά πικράδα του λαδιού, αυτήν την αίσθηση του πικάντικου που μουδιάζει διακριτικά τη γλώσσα και εξαφανίζεται σχεδόν αμέσως.
Σήκωσα τα μάτια.
Έξω, ένα γεράκι ξεπρόβαλε μέσα από τα δένδρα και το ασημένιο δέρμα του φιδιού που κρατούσε στα πόδια του έλαμψε κάτω από τον μεσημεριανό ήλιο.
"Ένα μεγάλο φαγοπότι είναι ο κόσμος", μουρμούρισα και η διαπίστωση αυτή μου άνοιξε την όρεξη.
"Θα περιμένω το επόμενο γεύμα", σκέφτηκα.
____
Ο Ιωάννης & Κοψίνης είναι Εικαστικός Performer Μουσικός, Συγγραφέας


Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021

Πρόσκληση


Artist Andrea Kiss 

 Η «Αορτή»* Πάτρας καλεί σε μια λογοτεχνική άμιλλα διηγημάτων μικρής φόρμας (flash fiction) με θέμα «Μάσκα και Πρόσωπο».

Τα μικρά διηγήματα, γραμμένα στην ελληνική γλώσσα, δεν θα ξεπερνούν τις 1200 λέξεις, και δεν θα έχουν εκδοθεί ή δημοσιευθεί σε περιοδικό, βιβλίο ή άλλο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό. Τα κείμενα θα κατατεθούν σε ηλεκτρονική μορφή, στην ηλεκτρονική διεύθυνση flashfictionaortipatras@gmail.com σε αρχεία τύπου doc, docx, ή rtf, με γραμματοσειρά Times New Roman, μεγέθους 12 στιγμών, παράγραφο με εσοχή πρώτης γραμμής και διάστιχο 1,5. Το αρχείο θα περιέχει μόνο το κείμενο με τον τίτλο του. Στο σώμα του μηνύματος (email) και μόνο σε αυτό, θα αναφέρεται απαραίτητα το πραγματικό όνομα και επώνυμο του/της συγγραφέα, καθώς επίσης το τηλέφωνο και η ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας.

 Λήξη υποβολής των κειμένων 20 Φεβρουαρίου 2021.

Η κριτική επιτροπή θα προβεί σε επιλογή με βάση τη λογοτεχνική αξία των κειμένων. Τα επιλεγμένα κείμενα (10-20) θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα aortipatras.blogspot.com και θα συμπεριληφθούν σε μελλοντική ειδική έκδοση (έντυπη ή ηλεκτρονική).

Την κριτική επιτροπή αποτελούν οι λογοτέχνες:
Σπύρος Λ. Βρεττός, Σωκράτης Σκαρτσής και Έρση  Σωτηρόπουλου

  *Η «Αορτή» είναι μια πολιτισμική συλλογικότητα της Πάτρας. Η ταυτότητά της περιγράφεται στο «Μανιφέστο» του ιστολογίου της  (aortipatras.blogspot.com).